PAINONLISÄYS

16.11.2016

Positiivinen energiatasapaino on perusedellytys onnistuneelle painonlisäykselle. Ravinnon koostumuksella on oma merkityksensä, mutta tutkimusten mukaan tärkeintä on saada energiaa enemmän kuin mitä kuluttaa. Tutkimuksissa on havaittu, että runsas kalorien saanti nostaa kehon anabolisten (lihasta rakentavien) hormonien tuotantoa.

Maksimoi lihaskasvua seuraavalla tavalla:

    1. Syö riittävästi laadukasta ravintoa mm. täysjyväviljatuotteita, lohta, raejuustoa ja rahkaa.
    2. Syö noin 3-5 ateriaa päivässä.
    3. Käytä kreatiinia. Kreatiini nostaa lihassolun sisäisen nesteen määrää. Lihassolun sisäisen nestekertymän on todettu toimivan voimakkaana kasvuärsykkeenä.
    4. Käytä L-glutamiinia. Glutamiini vaikuttaa kreatiinin tavoin lihassolun sisäisen nesteen määrään.
    5. Lisää ravinnon proteiinin määrää, yleensä noin 1,5-2 kg/painokiloa kohden on sopiva määrä.
    6. Käytä HMB ravintolisää. HMB:n on todettu lisäävän voimaa ja lihasmassaa.
    7. Käytä lihasmassaa lisääviä proteiini/hiilihydraattivalmisteita.
    8. Käytä ruokavaliollasi hyviä rasvoja, kuten pellavansiemenöljyä ja Omega-3 -rasvoja
    9. Lepää riittävästi. Pyri ottamaan päiväunet. Nukahtaminen tehostaa lihaskasvua edistävien hormonien tuotantoa.
    10. Harjoittele oikein ja kovaa. Lunasta tästä itsellesi kehonpainolla tehtävä lihaskasvua tehostava treeniohjelma (hinta 44 €/ 6kk): http://www.mfc.fi/treenisali/#register/4342