10 ohjetta lihasmassan kasvuun

17.11.2014

1. Toteuta systemaattisesti harjoitteluohjelmaa
2. Yritä ottaa lyhyet päiväunet. Nukahtaminen tehostaa luontaisen kasvuhormonin tuotantoa
3. Lisää ravinnon proteiinin määrää
4. Syö viisi monipuolista ravintoa sisältävää ateriaa päivässä
5. Huolehdi laadukkaiden rasvojen mm. Omega-3 ja pellavansiemenöljyn saannista
6. Syö aterioilla hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja
7. Älä harjoittele tyhjillä energiavarastoilla
8. Vältä yli tunnin mittaisia harjoituksia
9. Nuku riittävän pitkät yöunet
10. Ole kärsivällinen, varaa riittävästi aikaa puhtaan lihasmassan kasvuun

Lihasmassan kasvua tehostavia ravintolisiä

Lihasmassan lisäykseen tarkoitetut mm. hiilihydraattia, proteiinia, vitamiineja ja mineraaleja sisältävät massanlisääjät toimivat laadukkaina harjoittelun jälkeisinä aterioina sekä ehkäisevät harjoittelun jälkeistä lihaskudosta purkavaa tilaa

Käytä kreatiinia kovien harjoitusjaksojen aikana

Käytä hyvänlaatuisia rasvoja kuten Omega-3- ja pellavansiemenöljyjä

Käytä MCT -öljyä lisäenergiana

Käytä sinkin ja magnesiumia (ZMA) yhdistelmä ravintolisää laadukkaamman yöunen varmistamiseksi. Riittävän syvä yöuni varmistaa tehokkaamman palautumisen. Syvä uni, tehokkaampi luontainen testosteronin ja kasvuhormonin tuotanto.

Käytä hitaasti imeytyviä proteiinivalmisteita ennen nukkumaan menoa