Kreatiini

7.10.2016

Kreatiinista lisää tehoja kovaan harjoittelukauteen! Kreatiinin avulla saat täytettyä ensimmäiset energiavarastot eli ATP:n. ATP -varastoja käytetään räjähtävän suorituksen aikana. Esimerkiksi voimailulajeja, pikajuoksua, kamppailu-urheilua tai muuta räjähtävyyttä vaativaa lajia harrastavat voivat hyötyä merkittävästi kreatiinista.

Kreatiinia saadaan mm. lihasta ja kalasta, mutta niistä sitä ei välttämättä saa riittävästi. Kilo lihaa sisältää vain muutaman gramman kreatiinia. Tästä syystä onkin helpompi tankata kreatiinivarastot ravintolisästä.

Paljonko? Ensin tankataan. Esim. 70 kg painava henkilö. Tankkausvaihe kestää 5 päivää, jolloin noin otetaan noin 5 grammaa kreatiinia (n. teelusikka) 3 kertaa päivässä.

Ylläpito? Tankkausvaiheen jälkeen kreatiinin ylläpitoa jatketaan 5 grammalla/päivä kuukauden ajan.

Kreatiinin käytön ajoitus? Ota kreatiinia ennen harjoittelua ja heti sen jälkeen mieluiten hiilihydraattipitoisen juoman kanssa.

Milloin ei? Kreatiinia ei suositella munuaissairauksista kärsiville henkilöille eikä lapsille.